Nieuws Augustus 2024

3 17-jarigen in de basis!!

Uit bij Valencia (1-2) stonden er maar liefst 3 17-jarigen in de basis bij FC Barcelona: Lamine Yamal, Pau Cubarsí en Marc Bernal. Opgeleid bij La Masia, de jeugdacademie van FC Barcelona. Waar meer dan 200 jonge spelers opgeleid worden.

Bv. in 2010: Lionel Messi, Andrés Iniesta en Xavi. Minimum leeftijd voor talenten: 6 jaar. In totaal 40 scouts die over de hele wereld op zoek zijn naar talenten. En die worden gevonden!!

De 1e keer dat er 3 17-jarigen in de basis stonden was onder Xavi in mei 2024: Lamine Yamal, Pau Cubarsí en Hector Fort in de wedstrijd tegen Almeria.

Hansi Flick gaat door op de ingeslagen weg: basisplaatsen voor jonge zeer talentvolle spelers. Xavi deed het hem voor! Gemiddelde leeftijd van alle spelers die tegen Valencia speelden: 24 jaar en 302 dagen.

Spelers die al een wedstrijd gespeeld hebben en nog geen 18 waren: Ansu Fati, Akhomach, Gavi, Pau Cubarsí (17 jaar en 208 dagen), Lamine Yamal (17 jaar en 35 dagen) en Marc Bernal (17 jaar en 83 dagen).

Aanstormende “jeugdige” talenten (niet in de basis): Gerard Martín (22) en Pau Victor (22)

*Lamine Yamal: 53 wedstrijden, 7 doelpunten en 9 assists. 1e club: CF La Torreta. Vanaf zijn 7e opgeleid bij La Masia.

*Pau Cubarsí: 23 wedstrijden, 0 goals, 0 assists. Verdediger, 1.84 m, rechtsbenig, opgeleid bij La Masia

*Marc Bernal: 1 wedstrijd, 0 goals, 0 assists. Defensieve middenvelder. 1.91 m, linksbenig, opgeleid bij La Masia.

Door een goede opbouw van achteruit (uit bij Valencia) werden de aanvallers bediend (met name Lewandowski). Zolang het nodig is, zal Flick deze supertalenten in de basisopstelling laten spelen. Waarbij we natuurlijk hopen dat de geblesseerden weer snel hun opwachting maken.

Al met al een zeer rooskleurige toekomst voor FC Barcelona met al deze talenten.

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com