Nieuws September 2024

AS Monaco - FC Barcelona

Vanavond (donderdagavond 21:00 uur), speelt FC Barcelona de uitwedstrijd in de UEFA Champions League tegen AS Monaco FC. Andere tegenstanders in de komende maanden: Young Boys, FC Bayern München, Crvena Zvezda, Brest, Borussia Dortmund, Benfica en Atalanta Bergamo.

AS Monaco FC speelt in de Franse competitie. Ze behaalden 8x de landstitel; voor het laatst in 2017. In 2003 veroverden ze de Coupe de la Ligue. Tevens wonnen ze 5x maal de Franse beker. Dit jaar wonnen ze de Trofeu Joan Gamper met 0-3. Een uitdaging voor FC Barcelona om dit recht te zetten.

AS Monaco is opgericht in 1919. Proflicentie in 1948. Sterkste ploeg van het vorstendom Monaco. Steenrijke voorzitter (sinds 2011 Dmitry Rybolovlev). Volledige naam: Association Sportive de Monaco Football Club. Finale van de Europacup 2 in 1992 en de finale van de Champions League in 2004. Beide finales gingen verloren.

Van 1987 tot 1995 was Arsène Wenger de hoofdtrainer. Hij zorgde ervoor dat er diverse prijzen werden gewonnen. Hij was 8 jaar lang de coach van AS Monaco. 2e en 3e plaatsen in de competitie. Successen in de Europacup 2.

Na het vertrek van Wenger bleef AS Monaco een topploeg. Groepswinst in de Champions League (o.a. 8-3 winst tegen Deportivo de la Coruña). Na 2005 ging het bergafwaarts met de club. Degradatie in 2011 naar de Ligue2. Rybolovlev pompte geld in de vereniging en trok nieuwe spelers aan (Dirar, Barazite, Ocampos). Gevolg: kampioenschap in de Ligue2.

Coach: Claudio Ranieri. Nieuwe spelers in 2013: Falcao, Moutinho, Rodriguez, Carvalho, Romero, Toulalan, Abidal, Martial, Mbappé, Bakayoko). Sinds die tijd verblijft AS Monaco weer in de Lique1. En dus geplaatst voor de UEFA Champions Legue.

AS Monaco bezet op dit moment de 3e plaats in Frankrijk. Een ploeg om rekening mee te houden met o.a. spelers als Kehrer, Salisu, Matazo, Golovin en Embolo.

FC Barcelona is de trotse lijstaanvoerder in La Liga met 5 gewonnen wedstrijden en voetbal om van te smullen. Als ze deze lijn voortzetten dan moet het mogelijk zijn om AS Monaco te verslaan. Hansi Flick heeft er voor gezorgd dat de spelvreugde weer terug is. 17 doelpunten in 5 wedstrijden!!

Vermoedelijke opstelling: ter Stege, Balde, Martínez, Cubarsí, Koundé, Pedri, Casadó, Raphinha, Torre, Yamal, Lewandowski

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com