Nieuws Juni 2024

Duitsland en Zwitserland door

In een aantrekkelijke wedstrijd wisten Duitsland en Zwitserland zich te plaatsen voor de achtste finales. Het is nog onbekend wie de tegenstanders daarin zullen zijn. Dat is afhankelijk van de resultaten in de andere poules.

Zwitserland had lang greep op de wedstrijd. In de 28e minuut 1-0 voor de Zwitsers na een doelpunt van Ndoy (assist Freuler). Het Zwitserse middenveld had voldoende grip op de wedstrijd. En de Duitsers (met Gúndogan) kwamen er niet echt doorheen. Ruststand 1-0.

Ook in de 2e helft hielden de Zwitsers de verdediging gesloten om er af en toe gevaarlijk uit te komen. Gaandeweg de 2e helft namen de Duitsers steeds meer het heft in handen. Op zoek naar de verdiende gelijkmaker. En die kwam er dan ook. Füllkrug was inmiddels ingevallen en met een perfecte kopbal zorgde hij in de 92e minuut voor de verdiende gelijkmaker: 1-1 (corner Raum).

Teleurstelling (en trots) bij de Zwitserse spelers en supporters. Duitsland scoorde maar weer eens in de laatste minuut…….

Enkele statistieken:

Beide teams 3 schoten op doel

Duitsland 10 schoten naast het doel; Zwitserland 1

62% balbezit Duitsland

9 corners Duitsland; Zwitserland 2

Opstelling Duitsland: Neuer, Kimmich, Rüdiger, Tah (61”Schlotterbeck), Mittelstádt (61”Raum), Andrich (65”Beier), Kroos, Musiala (76”Füllkrug), Gündogan (84”Undav), Wirtz (76”Sané), Havertz

Opstelling Zwitserland: Sommer, Schär, Akanji, Rodriguez, Widmer, Freuler, Xhaka, Aebischer, Rieder (65”Vargas), Ndoye (65”Amdouni), Embolo (65”Duah)

In dezelfde poule won Hongarije (diep in blessuretijd) van de Schotten (voor de Schotten is het toernooi voorbij).

Eindstand groep A

1. Duitsland (3-7)