Nieuws Juli 2024

Engeland en Spanje naar kwartfinales

Engeland had de grootste moeite met het stugge Slowakije. Net zoals bij de vorige wedstrijden liep het niet bij de Engelsen. Weinig kansen, te traag, geen structuur, geen leider. De Slowaken profiteerden daarvan door in de 25e minuut te scoren. 0-1 door een doelpunt van Ivan Schranz op aangeven van David Strelec. De Engelsen stonden erbij en keken ernaar.

In de 50e minuut een afgekeurd doelpunt van Foden (buitenspel). 63% balbezit voor Engeland maar weinig uitgespeelde kansen. Southgate bracht wat nieuwe spelers (erg laat) maar het spel werd wel iets beter. In de 95e (!) minuut, vanuit een corner, een schitterende omhaal van Jude Bellingham: 1-1 en dus verlenging.

In de 1e minuut van de verlenging kopte Harry Kane de 2-1 binnen. Dat was de nekslag voor de Slowaken die dit doelpunt niet meer te boven kwamen. Jammer, want er had voor de dappere Slowaken meer in gezeten.

Opstelling Engeland: Pickford, Walker, Stones, Guéhi, Trippier (66”Palmer), Mainoo (84”Eze), Rice, Saka, Bellingham (106”Konsa), Foden (90”Toney), Kane (106”Gallagher)

Spanje had meer moeite met Georgië dan van tevoren was gedacht. Met hart en ziel bestreed Georgië de Spanjaarden. Gesteund door de fanatieke supporters. De wedstrijd van de eeuw. En een geweldige keeper: Giorgi Mamardashvili

Scoreverloop:

• In de 18e minuut 1-0 Georgië door een eigen doelpunt van Le Normand

• 21 minuten later de 1-1 door Rodri (assist Nico Williams)

• In de 51e minuut, op aangeven van Yamal, scoorde Fabián Ruiz de 2-1

• 24 minuten later 3-1 voor Spanje door Nico Williams (assist Fabián Ruiz)

• In de 83e minuut de 4-1 door Dani Olmo (assist Mikel Oyarzabal)

Opstelling Spanje: Simón, Carvajal (81”Navas), Laporte, Le Normand, Cucurella (66”Grimaldo), Pedri (52”Olmo), Rodri, Ruiz (81”Merino), Yamal, Morata (66”Oyarzabal), Williams

De eerste 2 kwartfinales zijn bekend:

Vrijdag 5 juli 18:00    Spanje – Duitsland

Zaterdag 6 juli 18:00 Engeland - Zwitserland