Nieuws Juli 2024

Frankrijk en Portugal verder

Niet alleen zijn beide landen verder maar ze spelen ook tegen elkaar in de kwartfinale. 5 juli 21:00 uur in het Volksparkstadion in Hamburg. Frankrijk had het moeilijk met de Belgen. Uiteindelijk zorgde een eigen doelpunt van Jan Vertonghen voor de zege van Franrijk (1-0).

De Franse bondscoach had Jules Koundé weer opgesteld aan de rechterkant. En met succes. Hij was 1 van de betere spelers. Mbappé had moeite met het spel naar zijn hand te zetten, waarschijnlijk door het masker wat hij droeg. Gaandeweg de wedstrijd ging het wat beter.

Aan Belgische kant had Lukaku het weer moeilijk. Ondanks de aanvoer van Kevin de Bruyne en andere Belgen.

Enkele statistieken:

Ieder 2 schoten op het doel (is niet veel!)

Franrijk 16 schoten naast of over het doel: België 0

54% balbezit Frankrijk

Opstelling Frankrijk: Maignan, Koundé, Upamecano, Saliba, Hernandez, Griezmann, Kanté, Rabiot, Tchouaméni, Mbappé, Thuram (62”Kolo Muani)

In de andere wedstrijd hadden de Portugezen meer moeite met de Slovenen dan van tevoren was gedacht. 68% balbezit was voor de Portugezen niet genoeg. 4 schoten op het doel van de Slovenen; 2 schoten van de Slovenen op het doel van Portugal. Redelijk in balans dus. 11 corners voor de Portugezen tegen 4 voor de Slovenen.

Stand na 90 minuten: 0-0. Verlenging dus. Christiano Ronaldo was zo getergd dat hij de penalty in de 105e minuut niet tegen de touwen kreeg. Tranen welden op maar Portugal moest door. In de verlenging werd verder niet gescoord: 0-0 en dus penalty’s.

Portugal benutte 3 penalty’s (Ronaldo (nu gelukkig wel), Bruno Fernandes en Bernardo Silva). De Slovenen misten 3 penalty’s en zo was het sprookje uit! Wel een hele knappe prestatie van de Slovenen. Een verrijking op dit EK!

Opstelling Portugal: Costa, Dias, Pepe (118”Neves), Mendes, Cancelo (117”Semedo), Vitinha (65”Jota), Palhinha, Fernandes, Silva, Ronaldo, Leao (76”Conceicao)