Nieuws September 2024

Nederlaag in Pamplona

Een serie van zeven opeenvolgende overwinningen komt ten einde in El Sadar, ondanks de dappere strijd om de matige eerste helft goed te maken.

Een overwinning in Pamplona in de Liga-wedstrijd van zaterdag zou de beste start van FC Barcelona ooit in een competitieseizoen hebben geëvenaard. Maar na een onberispelijke serie van zeven opeenvolgende overwinningen, is Barça met 4-2 ten onder gegaan tegen Osasuna.

Twee doelpunten achter na een teleurstellende eerste helft, een enorme verbetering na rust suggereerde dat een comeback in het verschiet lag. Maar dat mocht niet zo zijn. De thuisploeg wist nog twee doelpunten te maken en voor het eerst in La Liga 2023/24 heeft Barça een nederlaag moeten slikken.

Teleurstellende start

Hansi Flick koos voor een gewijzigde elftal om mee te beginnen, maar met acht geblesseerde spelers en twee wedstrijden per week, moeten zelfs Raphinha en Lamine Yamal op een gegeven moment rust krijgen.

De jonge spelers Sergi Domínguez, Pau Víctor en Gerard Martín begonnen allemaal en alles leek volgens plan te verlopen totdat Ante Budimir de bal van Pau Cubarsí veroverde en Osasuna in de 18e minuut op voorsprong zette.

De man die de voorzet gaf voor de Kroaat om te scoren, Bryan Zaragoza, zou slechts tien minuten later zijn eigen naam op het scorebord krijgen. De huurling van Bayern München brak door en wist Iñaki Peña vakkundig te passeren om de stand op 2-0 te brengen.

Weer in de race

Na de slechtste 45 minuten van het seizoen tot nu toe, moest Barça in de tweede helft reageren en dat deden ze snel met meer dan een beetje hulp van Sergio Herrera. De keeper van Osasuna had net een briljante redding verricht op een schot van Robert Lewandowski, maar blunderde vervolgens bioj zijn redding. Pau Víctor kreeg een kans op doel en hoewel Herrera ermee had moeten kunnen omgaan, maakte hij er ook een puinhoop van en Barça was weer terug in de wedstrijd.

Het doelpunt raakte Osasuna's zelfvertrouwen net zo erg als het Barça's zelfvertrouwen een boost gaf. Nu Lamine Yamal en Raphinha aan de beurt waren, leek het een heel andere wedstrijd, maar net toen de spectaculaire comeback van Barça in het verschiet lag, herstelde Osasuna hun voorsprong van twee doelpunten vanaf de penaltystip.

Osasuna nog twee keer

Er was weinig discussie toen Domínguez Budimir neerhaalde toen die laatste een vrije doorgang naar het doel had, en hoewel Iñaki Peña de juiste kant op ging, claimde de Kroaat zelf zijn tweede doelpunt van de avond door de strafschop b innen te schieten.

Opnieuw veranderde een doelpunt de dynamiek van de wedstrijd en deze keer niet in het voordeel van Barça. Na een geweldige tackle van Eric García en een eersteklas redding van Peña om Raúl van het scoren af te houden, ramde Osasuna de laatste spijker in de doodskist van deze wedstrijd met een fantastisch afstandsschot door Abel Bretones. 4-1.

Nog steeds in de strijd

Met nog maar vijf minuten op de klok, was er nu vrijwel geen hoop meer op een comeback. Lamine Yamal scoorde in de 89e minuut een absolute schoonheid, maar de vieringen waren gedempt. Prachtig doelpunt, maar het kwam te laat.

Het is de grootste verdienste van Barça dat ze, hoewel het een verloren zaak was, nooit zijn gestopt met vechten. Een stortvloed aan late kansen volgde op het doelpunt van Lamine, waarvan Ferran Torres er één op de paal schoot, maar de wedstrijd was al verloren.

Nu is het tijd om de stukken op te rapen na deze nederlaag en de aandacht te richten op de Champions League en Young Boys op dinsdag om 21:00 uur CEST.

Opstelling FC Barcelona: Iñaki Peña, Gerard Martin , Kounde, Pau Cubarsi, Sergi Dominguez, Eric Garcia, Pablo Torre, Pedri, Ferran Torres, Pau Victor, Lewandowski.

Foto: www.fcbarcelona.com