Nieuws Juni 2024

Nipte zege Frankrijk

Met FC Barcelona-speler Jules Koundé in de basis (als rechtsback) boekte Frankrijk een benauwde zege op de stugge Oostenrijkers. Niet via een doelpunt van de Fransen maar een eigen doelpunt van Maximilian Wöber die de bal ongelukkigerwijs in eigen doel plaatste: 0-1 in de 38e minuut. Naar later bleek werd hij de onbedoelde Franse matchwinner.

Mbappé was helaas wat ongelukkig in de afronding. Het was alweer zijn 80e interland! Maar Oostenrijk deed niet veel onder voor de Fransen: in de 36e minuut een grote kans voor Baumgartner na een assist van Sabitzer. Knappe redding van de Franse doelman Maignan.

Man op het Franse middenveld was Kanté die het spel naar zich toetrok. Met het gevoel er een punt uit te kunnen slepen (en met de nodige aanvallende wissels (Wimmer en Arnautovic)) ging Oostenrijk in de aanval. Frankrijk ging niet goed om met de weinige kansen.

Paniek vlak voor tijd: een botsing tussen Mbappé en Danso met als gevolg een hevig bloedende neus voor de Fransman. Mbappé botste met zijn neus op de schouder van de Oostenrijker. Achteraf bleek Mbappé een gebroken neus te hebben opgelopen. Wat dat betekent voor de volgende wedstrijd tegen Oranje is onduidelijk. Misschien dat een masker hulp biedt.

Enkele statistieken:

Oostenrijk 51% balbezit; Frankrijk 49%

Oostenrijk 6 hoekschoppen; Frankrijk 2

Beide teams 3 schoten op doel

Oostenrijk 3 schoten naast; Frankrijk 6

Opstelling Frankrijk: Maignan, Koundé, Upamecano, Saliba, Hernandez, Griezmann (90”Fofana), Kanté, Rabiot (71”Camavinga), Dembélé (71”Kolo Muani), Mbappé (90”Giroud), Thuram

Coach: Didier Deschamps