Nieuws April 2011

Real Sociedad-Barça 2-1

Barcelona heeft niet kunnen profiteren van het verlies van Madrid. Tegen Real Sociedad leek het een makkelijk overwinning te worden maar helaas verloren de blaugranas. Guardiola begon met een B elftal waar 3 spelers uit Barça B aan mochten treden. Ook Afellay startte, hij begon in de aanval met Messi en Jeffren.

Barcelona begon goed in het duel tegen Real Sociedad. Met veel balbezit kregen de blaugranas snel een aantal kansen. Messi zag zijn shot naast gaan en Afellay stuitte op de doelman van Sociedad. Guardiola moest helaas snel een speler vervangen. De jonge Montoya van Barça B werd van achter getackeld door Tamudo. De back kwam verkeerd terecht waardoor hij zijn sleutelbeen brak. Even later is het diezelfde Tamudo die Sociedad bijna op een voorsprong zette.  Op rand buitenspel raakte hij de voorzet niet goed waardoor Pinto de bal langszij zag gaan. Dat was ook het enige hoogtepunt van de thuisclub in de eerste helft. Keita wist Barcelona net niet op voorsprong te zetten na een voorzet van Afellay. De openingtreffer werd wel gemaakt door Thiago. Een pass van Xavi op Messi kwam met een beetje geluk via de knie bij Thiago. Die wipte de bal over de doelman waardoor de bal onderkant lat het doel in verdween.

De tweede helft was geheel anders. Barça begon wederom goed maar langzaam zette de thuisploeg meer druk richting het doel van Pinto. Al snel moest hij serieus in actie komen bij een schot van Tamudo. Barcelona kreeg nog wel een kans na een solo van Messi. Maar Jeffren wist hier niet uit te profiteren.  Real Sociedad kwam zelfs langszij. Barcelona stond klungelig te verdedigen. Ifran stiftte de bal voorbij Pinto na een steekballetje. Toch lijkt Barça terug te komen. Een kopbal van Milito verdwijnt in het doel maar wordt onterecht afgekeurd voor buitenspel. Tijdens de actie raakte Milito ook nog geblesseerd. Weer een verdediger moest het veld verlaten met een blessure. Tot overmaat van ramp kwam de thuisploeg ook nog op voorsprong. Mascherano haalt binnen de zestien meter Griezmann neer. Prieto schoot de penalty langs Pinto. Afellay kreeg nog een goede kans om toch nog een gelijkspel er uit te trekken. De Nederlander slalomde tussen twee verdedigers maar zijn schot werd gered. Wat leek op een makkelijke avond monde uit in een teleurstelling. Met een gelijkspel of winst had Barcelona volgende week thuis kampioen kunnen worden tegen Espanyol. De voorsprong blijft wel sterk met 8 punten.

FC Barcelona: Pinto, Montoya (14' Alves), Piqué (62' Mascherano), Milito (78' Busquets), Fontàs, Keita, Thiago, Xavi, Jeffren, Afellay en Messi.

Kijk hier de samenvatting van de wedstrijd.