Nieuws Augustus 2024

Sergi Roberto verlaat Barça

Na 373 optredens, 25 trofeeën en een doelpunt dat nooit zal worden vergeten, verlaat de middenvelder Barça na zijn aankomst op 14-jarige leeftijd.

Sergi Roberto heeft officieel afscheid genomen van de club waar hij vrijwel zijn hele carrière heeft doorgebracht, FC Barcelona. Het contract van de aanvoerder van het eerste elftal liep af aan het einde van vorig seizoen en via een emotionele video die op zijn sociale media werd gepubliceerd, heeft hij afscheid genomen van het clubpubliek. Verder zal de Catalaanse speler een afscheidsevenement houden in het Auditori 1899 bij de club op dinsdag 13 augustus om 12.00 uur CEST in aanwezigheid van voorzitter Joan Laporta. Het evenement zal live worden uitgezonden op Barça One.

Sergi Roberto sloot zich op 14-jarige leeftijd aan bij La Masia nadat hij naam had gemaakt in de jeugdteams van zijn lokale club Nàstic de Tarragona. De middenvelder klom via de jeugdteams naar de selectie van Barça Atlètic en maakte vervolgens zijn debuut in het eerste elftal in november 2010 in een Copa del Rey-wedstrijd tegen Ceuta. Na optredens voor het eerste elftal in de daaropvolgende twee seizoenen, werd Roberto officieel lid van het eerste elftal voor het seizoen 2013/14.

Na meer dan 10 jaar bij het eerste elftal heeft de in Reus geboren middenvelder 373 wedstrijden voor het eerste elftal gespeeld. In die tijd was zijn veelzijdigheid van groot belang met periodes als rechtsback, waar hij een groot deel van zijn wedstrijden voor FC Barcelona speelde. Tijdens zijn tijd als blaugrana scoorde Sergi Roberto 19 doelpunten voor het eerste elftal, waarvan de meest bekende de sleuteltreffer was in de 6-1 comeback tegen Paris Saint-Germain in de Champions League. In totaal won hij 25 trofeeën als blaugrana: 2 Champions Leagues, 7 landstitels, 6 Copas del Rey, 2 Club World Cups, 2 UEFA Super Cups en 6 Spaanse Super Cups, en was hij aanvoerder tijdens het seizoen 2023/24.

23e op de lijst aller tijden

Met zijn 373 optredens voor de club staat Sergi Roberto op de 23e plaats aller tijden, vóór legendes als Luis Suárez, José Mari Bakero, Luis Enrique en Ladislau Kubala.

Foto: www.fcbarcelona.com