Nieuws Mei 2024

Sevilla - FC Barcelona 1-2

Barça heeft het seizoen, en daarmee de twee en een half jaar durende periode van Xavi als manager van het eerste elftal, met een overwinning afgesloten. Robert Lewandowski scoorde al vroeg de eerste, thuisploeg Sevilla kwam in de 31e minuut op gelijke hoogte en daarna stelde Fermin Lopez de drie punten veilig met een fraai doelpunt halverwege de tweede helft.

En zo eindigt een seizoen waarin Barça voor veel schittering heeft gezorgd, maar helaas geen trofeeën heeft kunnen binnen halen. Zoals een week eerder werd bevestigd, zijn ze op een waardige tweede plaats in de competitie geëindigd, met vier overwinningen op vier in de laatste reeks wedstrijden.

Lewangoalski

Geen van beide partijen had iets anders dan eer om voor te spelen, maar dat bleek zeker niet in de wedstrijd te zien. Omdat de druk eraf was en ze graag een winnend einde wilden maken aan hun respectievelijke seizoenen, gaven ze het allebei een meer dan behoorlijke poging.

Barça profiteerde van hun vroege dominantie toen Lewandowski al na een kwartier het doelnet in beweging zette. Na goed voorbereidend werk van Joao Cancelo eindigde de bal achter de thuisverdediging, waar de opgeheven voet van Lewandowski wachtte om de bal in het net te schieten.

Getrotseerd door het houtwerk

Een kwartier later stond Sevilla weer op gelijke hoogte. En-Nesyri was de man die Ter Stegen passeerde, die helaas al uit de strijd was voor de Zamora nadat Unai Simón van Athletic de dag ervoor de nul had gehouden.

En toen hadden we van alles een beetje. Wat briljant keeperswerk van Ørjan Nyland niet kon doen om Barça van scoren te weerhouden, deed het houtwerk in plaats daarvan, waarbij zowel Pedri als Cancelo op die manier hun pogingen zagen stranden, terwijl Dodi Lukebakio aan de andere kant ook op de paal kopte.

Fermin verzegelt het

Beide ploegen serveerden een voetbalspektakel, maar het moet gezegd worden dat de jongens in blaugrana de grootste bijdrage leverden. En die bijdrage werd redelijk beloond toen Fermin een lage, goed geplaatste treffer langs Nyland afvuurde en Barça's tweede doelpunt van de avond opeiste.

Sevilla was enigszins van slag. Een groot deel van de tweede helft werden ze zo volkomen onder de voet gelopen door het passen en balbezit van Barça dat Sanchez Pizjuan zijn ontevredenheid begon te uiten.

Uiteindelijk, en ondanks veel incidenten onderweg, gebeurde geen van beide en hebben de Catalanen hun ongeslagen periode tegen de Andalusiërs uitgebreid naar zeventien wedstrijden op rij, waarvan de laatste vijf allemaal overwinningen waren./p>

Foto: www.fcbarcelona.com