Nieuws Juli 2024

Spanje en Franrijk naar halve finale

De kwartfinale tussen Spanje en Duitsland was een wedstrijd op het puntje van de stoel. Duitsland (met Gúndogan) had er alles voor over om, voor eigen publiek, de halve finale te bereiken. En dat gold natuurlijk ook voor Spanje (met Yamal en Pedri)

Pedri werd letterlijk in de 8e minuut uit de wedstrijd geschopt. Zijn vervanger was Dani Olmo die vooropging in het Spaanse aanvalsspel. De rust werd bereikt met een 0-0 stand. Beide ploegen hielden elkaar redelijk in evenwicht.

6 minuten na de rust de 1-0 door Dani Olmo (assist Lamine Yamal). Het was Florian Wirtz die in de 89e(!) minuut de 1-1 aantekende. Weer een Duits doelpunt in de laatste minuut!! De verlenging moest uitkomst brengen en dit keer waren het de Spanjaarden met een doelpunt in de laatste minuut: na een prima voorzet van Dani Olmo kopte Mikel Merino de 2-1 binnen. Spanje naar de halve finale!

Gezien de statistieken was de wedstrijd mooi in balans. Wel in totaal 16 gele kaarten waarvan 2x geel voor Carvajal. Waarschijnlijk de laatste interland voor Toni Kroos. Een held in Duitsland!!

Opstelling Spanje: Simón, Carvajal, Laporte, Le Normand (46”Fernandez), Cucurella, Pedri (8”Olmo), Rodri, Ruiz (102”Joselu) , Yamal (63”Torres), Morata (80”Oyarzabal), Williams (80”Merino)

De kwartfinale tussen Portugal en Franrijk was lange tijd niet om aan te zien. Beide ploegen speelden voorzichtig: opbouwend vanuit de verdediging maar altijd met de rem erop. Geen echte confrontatie tussen Mbappé en Christiano Ronaldo. Cancelo speelde aan de rechterkant; Félix zat op de bank en mocht later invallen.

Ruststand, eindstand en stand na de verlening: 0-0. Portugal had nog het meest recht op de overwinning met 63% balbezit en 11 corners. Frankrijk was dreigend met 9 x een poging op doel. Na de verlenging (0-0) was het tijd voor de strafschoppen.

Frankrijk was hierin heer en meester: 5 benutte penalty’s (Dembélé, Fofana, Koundé, Barcola en Hernández). De Portugezen wisten slechts 3 keer de penalty’s te benutten (Ronaldo, Silva en Mendes). De enige misser voor Portugal kwam op naam van Félix die de paal raakte.

Dolle vreugde na de benutte strafschop van Hernández: 3-5. De Fransen konden hun geluk niet op en de supporters gingen uit hun dak. Didier Deschamps bedankte al zijn spelers. Franrijk naar de halve finale tegen Spanje dinsdag 9 juli 21:00 uur. Weer een kraker!!

Opstelling Frankrijk: Maignan, Koundé, Upamecano, Saliba, Hernández, Griezmann (67”Dembélé), Kanté, Camavinga (91”Fofana), Tchouaméni, Mbappé (106”Barcola), Kolo Muani (86”Thuram)