Nieuws Juli 2024

Spanje Europees Kampioen

Spanje mag zich Europees Kampioen 2024 noemen na een 2-1 zege op Engeland. Het is alweer voor de vierde keer dat de Spanjaarden deze prijs pakken. Met een wervelende show werd het EK afgesloten. De Duitsers hebben er een prachtig toernooi van gemaakt.

De spelers van Spanje en Engeland maakten er in de 1e helft een potje van. Voor de rust was het niet om aan te zien. Het leek alsof de zenuwen de spelers parten speelden. Ruststand: 0-0.

Na de rust een heel andere wedstrijd. Die in de 47e minuut een doorbraak kreeg door een doelpunt van Nico Williams (assist: Lamine Yamal). Prima uitgespeeld!! Doldwaze vreugde. In een vol Olympiastadion in Berlijn (65.600 toeschouwers) en met het goede optreden van de Franse scheidsrechter Letexier (die liet voetballen waar het kon) kwam de strijd om het kampioenschap op gang.

Southgate bracht Palmer die in de 73e minuut de 1-1 binnenschoot met een daverend schot in de rechterhoek van het doel van Unai Simón. Veel Engelse supporters: een oorverdovend kabaal!!

Luis de la Fuente had nog 1 troef achter de hand: Mikel Oyarzabal. 4 minuten voor tijd scoorde Oyarzabal de winnende (en zeer fraaie) treffer na een voorzet van Cucurella. De hele bank stroomde leeg om hun ploeggenoot te feliciteren. Pedri en Gavi vierden het feest mee. Wat een ontlading!

Dit gaf Spanje niet meer uit handen en na het laatste fluitsignaal vierden ze de overwinning en het behalen van de Europese titel. Op basis van de gespeelde wedstrijden een verdiend kampioenschap. De beker werd door de Koning van Spanje overhandigd aan aanvoerder Álvaro Morata waarna de beker werd getoond en van hand tot hand ging.

Gefeliciteerd Spanje. Het bleef nog lang onrustig in en buiten het stadion. Miljoenen Spanjaarden vierden het behalen van het Europese Kampioenschap.

Enkele statistieken:

• Spanje 5 schoten op doel; Engeland 3

• Spanje 5 schoten richting doel; Engeland 2

• 63% balbezit Spanje

Beste speler van het toernooi: Rodri.

Beste jonge speler van het toernooi: Lamine Yamal

Opstelling Spanje: Simon, Carvajal, Le Normand (83”Nacho), Laporte, Cucurella, Ruiz, Rodri (46”Zubimendi), Olmo, Yamal (89”Merino), Morata (68”Oyarzabal), Williams.

Opstelling Engeland: Pickford, Walker, Stones, Guéhi, Saka, Mainoo (70”Palmer), Rice, Shaw, Foden (89”Toney), Bellingham, Kane(61”Watkins)

Het volgende EK is in 2028 en wordt gehouden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Het volgende WK is in 2026 en wordt gehouden in Canada, Mexico en de Verenigde Staten.