Nieuws Juli 2024

Spanje naar finale!!!

La Roja (de bijnaam van Spanje) was te sterk voor de Fransen in de halve finale van EURO2024. Na een zinderende wedstrijd waren de Spanjaarden te goed voor de Fransen: 2-1. Echte toernooivoetballers die Spanjaarden: Europees kampioen in 1964, 2008 en 2012.

Bondscoach Luis de la Fuente kon helaas niet beschikken over de geblesseerde Pedri. Maar FC Barcelona speler Lamine Yamal was gelukkig wel van de partij. Hij wordt as. zaterdag 17 jaar maar speelt als een volwassen man. Ongelofelijk!!!!

De Spanjaarden kwamen in de 9e minuut al op achterstand door een kopbal van Kolo Muani (assist Mbappé). Dat was even schrikken; Spanje was immers de favoriet. In de 21e minuut eiste Lamine Yamal de bal op en met een werkelijk schitterend schot (met links; binnenkant paal) schoot hij de 1-1 binnen. Hij werd daarmee de jongste speler op welk EK dan ook met een doelpunt in de broekzak.

Zelden zoveel talent gezien in 1 speler. Sterkste kant: van het rechterbeen naar het linkerbeen en dan uithalen. Geen egoïst. Hij heeft zijn medespelers altijd in het vizier. We gaan nog heel lang van hem genieten. En hopelijk bij FC Barcelona.

In de 25e minuut de 2-1 door een schot van Dani Olmo. Ongelukkigerwijs ging de bal via Koundé in het doel. In het vervolg van de wedstrijd deed Frankrijk verwoede pogingen om gelijk te maken, Zelfs Mbappé lukte dat niet. De verdediging van de Spanjaarden stond als een huis.

De invallers aan Franse zijde konden geen verschil maken (Camavinga, Griezmann, Barcola en Giroud). Spanje wist door hard werken en een goede organisatie de stand op 2-1 te houden. En zo speelde Spanje zich in de finale zondag 14 juli 21:00 uur. Een terechte zege.

Road to the final:

Groepswedstrijden: Spanje – Kroatië 3-0; Spanje – Italië 1-0; Albanië – Spanje 0-1

Achtste finale: Spanje – Georgië 4-1

Kwartfinale: Spanje – Duitsland 2-1 (na verlenging)

Halve finale: Spanje – Frankrijk 2-1

Opstelling Spanje: Simón, Navas (58”Vivian), Nacho, Laporte, Cucurella, Olmo (76”Merino), Rodri, Ruiz, Yamal(90”Torrs), Morata (76”Oyarzabal), Williams (90”Zubimendi)

Opstelling Frankrijk: Maignan, Koundé, Upamecano, Saliba, Hernández, Kanté (62”Griezmann), Tchouaméni, Rabiot (62”Camavinga), Mbappé, Dembélé (79”Giroud), Kolo Muani (62”Barcola)