Nieuws Juni 2024

Spanje verslaat Kroatië

De eindstand van deze wedstrijd was al bij rust bepaald: 3-0 winst voor Spanje. In de basis bij Spanje stonden 2 spelers van FC Barcelona: Lamine Yamal (als jongste ooit op een EK) en Pedri. Reserves o.a. de Barça-spelers Ferran Torres en Fermín López.

Na 29 minuten 1-0 door Álvaro Morata na een prima steekballetje van Fabián Ruiz. Een terechte voorsprong. Spanje had Kroatië aardig in de tang.

3 minuten later de 2-0 door een prima uithaal van Fabián Ruiz. De assist was van Pedri. De mooiste voorzet van de avond kwam (van wie anders) van de voet van Lamine Yamal. Een dalende voorzet in de 5-meter werd afgerond door Dani Carvajal: 3-0. Zijn 1e voor het Spaanse nationale elftal. Wat een vreugde!! En net voor de rust.

In de 2e helft schakelde Spanje een paar tandjes terug. Dit leidde wel tot een aantal kansen voor Kroatië maar echt gevaarlijk werden ze niet. En Unai Simón had geen zin in een tegentreffer.

Even leek het erop dat Kroatië uit een penalty zou tegenscoren maar de VAR gaf aan dat de Kroatische spelers te vroeg inliepen. In plaats van een doelpunt werd het een vrije trap voor Spanje.

De Spaanse coach Luis de la Fuente wisselde 5 keer in de 2e helft (zie opstelling) en was uitermate tevreden met het vertoonde spel (met name in de 1e helft). Ferran Torres viel nog in voor Yamal.

Volgende wedstrijd: 20 juni 21:00 uur: Spanje – Italië

Opstelling Spanje: Simón, Carvajal, Nacho, Le Normand, Cucurella, Pedri (59”Olmo), Rodri (86”Zubimendi), Ruiz, Yamal (86”Torres), Morata (67”Oyarzabal), Williams (68”Merino)