Nieuws Augustus 2024

Trofeu Gamper

De 59e editie van de Trofeu Gamper, de traditionele opener van het nieuwe seizoen

Maandag 12 augustus is geen gewone dag. Het is Gamper-dag! De nieuwe trainer van FC Barcelona, ​​Hansi Flick, verschijnt voor het eerst in het Estadi Olímpic Lluís Companys, en dat slechts een week voordat het seizoen van start gaat met een bezoek aan Valencia in de Liga. En dit is ook geen gewone Gamper, want het luidt een heel bijzonder seizoen in bij de club, die over drie maanden haar 125-jarig jubileum viert en terugkeert naar het nieuwe Spotify Camp Nou

Maar tot die tijd zullen thuiswedstrijden als deze doorgaan op Montjuic. Passend genoeg vieren de gasten van vandaag ook een jubileum, in hun geval niets minder dan hun honderdste verjaardag. AS Monaco, vorig seizoen tweede geworden na PSG in het Franse kampioenschap, is voor het eerst te gast bij Gamper.

Dit is de eerste en enige wedstrijd die Barça op Europese bodem speelt voordat het officiële seizoen van start gaat. Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit, met overwinningen op Man City (na strafschoppen) en Real Madrid, en één nederlaag (ook na strafschoppen) tegen AC Milan tijdens de tour van drie wedstrijden door de Verenigde Staten.

Presentatie van Dani Olmo

Zoals gebruikelijk worden de staf en teamleden één voor één aan de fans voorgesteld voordat de Gamper begint. En daaronder valt ook de nieuwe aanwinst van RB Leipzig, Dani Olmo, die terugkeert naar de club waar hij een groot deel van zijn jeugd doorbracht en voor wie de wedstrijd van vandaag tevens zijn officiële presentatie is.Volgens welingelichte bronnen is de club tot op heden niet in staat om deze transfer financieel te verantwoorden bij de bond.

Dit is de eerste wedstrijd in dit voorseizoen waarvoor Ferran Torres en Lamine Yamal tot de selecteerbare spelers behoren. Het trio maakte allemaal deel uit van de winnende selectie van Spanje voor Euro 24 en maakten geen deel uit van de selectie om naar de VS af te reizen. In plaats daarvan trainden ze in Ciutat Esportiva. Pedri zat ook in dat team, maar hij kwam terug uit Frankrijk met een blessure en zal waarschijnlijk niet spelen. Gavi en Frenkie de Jong vechten ook terug van de blessures waardoor ze delen van vorig seizoen misten en zullen vanaf de tribune toekijken.

Fermin Lopez, Eric García (terug van een uitleenjaar bij Girona) en Pau Cubarsi hebben Spanje nog maar net aan een nieuwe overwinning geholpen, namelijk de gouden medaille op de Olympische Spelen in Parijs. De laatste twee waren zondag echter alweer aan het werk, al is het nog onduidelijk of ze ook deze wedstrijd spelen.

Ook Sergi Roberto zal afwezig zijn, de aanvoerder die besloten heeft dat het tijd is om de club te verlaten. Op dinsdag wordt er een speciaal afscheidsevenement ter ere van hem voorbereid, hoewel er mogelijk ook iets voor hem gepland staat in de Gamper.

Naast Dani Olmo is de andere bevestigde 'nieuwkomer' bij de club Pau Victor, die deze zomer overkwam van Girona en die zoveel indruk maakte in de VS. Echter, na vorig seizoen als huurling bij Barça Atlètic te hebben doorgebracht, is hij al een bekend gezicht bij de club.

Honderdjarig Monaco

De gasten van vandaag, Monaco, hebben een fantastisch Frans kampioenschap achter de rug waarin ze als tweede eindigden. Ze verschijnen op dit evenement slechts een paar dagen voordat ze hun honderdste verjaardag vieren op 23 augustus. Dit is ook hun laatste wedstrijd van het voorseizoen, met slechts een overwinning, twee gelijke spelen en drie nederlagen tijdens hun vriendschappelijke inspanningen tot nu toe.

Het team onder leiding van Adi Hütter rondt ook de voorbereidingen af ​​voordat hun eigen competitieseizoen begint met een wedstrijd tegen Saint-Étienne volgend weekend. Hoewel Monaco nog nooit eerder in de Gamper heeft gespeeld, hebben ze in het verleden vier keer tegen Barça gespeeld en zijn ze nog steeds op zoek naar hun eerste overwinning op de Catalanen.

Foto: www.fcbarcelona.com