Nieuws Augustus 2024

Trofeu Gamper verlies

Feestsfeer in Estadi Olímpic Lluís Companys gedempt door nederlaag tegen AS Monaco.

De recordreeks van twaalf zeges van FC Barcelona in de Joan Gamper Trophy werd maandagavond beëindigd door AS Monaco, dat in de tweede helft drie keer scoorde.

Na alle opwinding en optimisme in de aanloop naar de wedstrijd was de feeststemming in het Estadi Olimpic aan het einde een stuk ingetogener. De bezoekers maakten echter gebruik van de kansen die de Catalanen niet kregen en wonnen uiteindelijk al bij hun eerste poging de historische Gampertrofee.

Gemiste kansen

Hansi Flick had ervoor gekozen om zijn allereerste thuiswedstrijd als trainer van het team te beginnen met een elftal bestaande uit de nieuwe aanvoerder Ter Stegen op doel, Jules Kounde, Andreas Christensen, Iñigo Martinez en Alejandro Balde in de verdediging, een middenveld bestaande uit Marc Bernal, Marc Casadó en Pablo Torre en een voorhoede bestaande uit Raphinha, nieuwe aanwinst Pau Víctor en Robert Lewandowski.

Op een bloedhete avond in de Catalaanse hoofdstad was de eerste helft nogal lauw, maar alle drie de aanvallers hadden kunnen scoren. Pau Victor miste in de allereerste minuut al een grote kans, Lewandowski kwam ook dichtbij en Raphinha vond wel het net, maar werd afgevlagd voor buitenspel.

Het feit is dat Monaco de zaken duidelijk heel serieus nam, en de Catalanen er vaak aan herinnerde waarom ze vorig seizoen tweede werden in het Franse kampioenschap en veel balbezit hadden, maar weinig tot geen balbezit konden omzetten in duidelijke kansen. Maar dat zou allemaal veranderen na de rust.

Monaco flitst vooruit

De teams hadden hun posities nog maar net heroverd toen de Monegaskische ploeg in surrealistische omstandigheden de leiding nam. Het leek op een simpele pass uit de verdediging van Bernal naar Martínez, maar Lamine Camara verraste het tweetal door er snel doorheen te racen en de bal te grijpen en een eenvoudig doelpunt te maken.

En momenten later tikte een andere Afrikaan, Breel Embolo, de bal langs Ter Stegen om de thuisfans te verbazen door de 2-0 te maken. Het leek erop dat de Kameroener marginaal buitenspel stond toen hij de bal ontving, maar zonder VAR in deze wedstrijd bleef het doelpunt staan.

Ilkay Gündogan en Sergi Domínguez waren de enige wissels in de rust, hoewel de laatste een lelijke tik kreeg en dat maar een kwartier deed.

Hector Fort, Ferran Torres, Gerard Martín en Lamine Yamal waren de volgende, met het grootste gejuich van de avond voor de laatste. Het was vorig jaar bij de Gamper dat de tiener voor het eerst naam begon te maken, en hij had ook deze keer snel de handen op elkaar bij het publiek door een mooie bal door te spelen naar Pau Victor, maar de spits slaagde er niet in om het werk af te maken.

0-3 en een gespeelde wedstrijd

Iñaki Peña verving Ter Stegen en helaas duurde het niet lang voordat hij ook werd verslagen. Invaller Christian Mawissa scoorde met zijn allereerste trap voor het team waar hij nog geen 48 uur eerder bij was gekomen.

Geen enkel bezoekend team had de Gamper gewonnen sinds Sampdoria in 2012, en het was Barça's grootste nederlaag van dit evenement sinds FC Keulen in 1981 met 4-0 won.

Een nederlaag doet altijd pijn, en vandaag gaf het niet het vertrouwen dat nodig was voor de reis naar Valencia komende zaterdag. Dan wordt het echt serieus, maar toch verdient Monaco hartelijke felicitaties voor zulke waardige tegenstanders, en ook als winnaars, bij de 59e Gamper Trophy.

Foto: www.fcbarcelona.com