Nieuws Augustus 2024

Valencia - Barça 1-2

Twee doelpunten van Lewandowski verzegelden de comeback nadat Hugo Duro de score opende, waardoor het team van Hansi Flick hard moest werken om te winnen in Mestalla in zijn eerste competitieve wedstrijd

Een geweldige seizoensstart voor de blaugranas, Hansi Flick zag een hardwerkend Barça hun eerste competitieve wedstrijd onder zijn leiding winnen. De eerste LaLiga-wedstrijd van het seizoen 2024/25 zag Barça terugkomen van een 1-0 achterstand om met 2-1 te winnen bij Valencia en hun competitie te openen met drie punten.

Intentieverklaring van Flick

Hansi Flick bleef vertrouwen houden in een basisplaats voor Marc Casadó en Marc Bernal, en bleef trouw aan zijn aanpak om hard werk te belonen, nadat beiden een uitstekende voorbereiding hadden gehad. De 17-jarige Bernal maakte ook zijn debuut in het eerste elftal.

Vanaf de aftrap probeerde Barça Lamine Yamal één op één te krijgen met Jesús Vázquez, in combinatie met Raphinha die een meer centrale aanvallende rol speelde om overtal te creëren. Valencia was echter altijd een bedreiging via Almeida in dode spelsituaties. Een afstandsschot van Raphinha werd afgeweerd door Mamardashvili, maar echte kansen bleven uit.

Wedstrijd breekt open net voor de rust

Hugo Duro ontsnapte aan Iñigo Martínez om een ​​voorzet van Diego López af te ronden (1-0, min. 45). In de blessuretijd bleken Yarek en Cubarsí allebei cruciaal. Yarek voorkwam dat Casadó op de doellijn gelijk maakte, terwijl Cubarsi op vergelijkbare wijze een schot van Hugo Duro stopte.

Er leek nog een kans te komen, en het was de laatste van de 1e helft, Lewandowski schoot te hulp. Een doelpunt van de spits, schoot een voorzet van Lamine Yamal binnen en zorgde hiervoor dat beide ploegen op gelijke voet de rust in gingen (1-1, min. 45+5).

Tweede goal Lewy

De tweede helft had niet beter kunnen beginnen voor de blaugranas, Raphinha troefde Mosquera af en zag een penalty toegekend worden die Lewandowski afrondde (1-2, min. 49). De Flick-Lewandowski-connectie lijkt op volle toeren te draaien, de score van vanavond wordt toegevoegd aan hun tijd bij Bayern, de spits heeft nu 85 doelpunten gescoord in 72 wedstrijden met Flick als coach. Barça stond nu voor en controleerde de wedstrijd om de kansen van een gevaarlijk ogende Valencia op de gelijkmaker te beperken.

Gerard Martín debuteert en Pedri is terug voor zijn 100e

Balde voelde zich al wat ongemakkelijk sinds de eerste helft en Flick gaf een debuut aan Gerard Martín, terwijl Christensen inviel voor Cubarsí na een gele kaart. Pedri verving Ferran, zijn terugkeer van een blessure zorgde ervoor dat hij zijn 100e LaLiga-wedstrijd speelde. Het is de moeite waard om te vieren en nog meer na deze hardwerkende overwinning in Mestalla, waar hun fans constant aan hun kant bleven staan. Eric Garcia kwam er in voor Bernal.

Flick begint met een overwinning

Barça verdedigde goed, terwijl het probeerde het maximale uit de ruimte te halen die Valencia liet. Een factor die ertoe leidde dat Pau Víctor de derde debutant werd vanavond. Barça scoorde er bijna nog een door een geweldige actie van Pau Víctor, Gerard Martín en Casadó, terwijl Lewandowski na 93 minuten nog een kans kreeg, maar uiteindelijk zorgde solide werk ervoor dat de wedstrijd voor het eerst in drie wedstrijden op de openingsdag werd gewonnen na twee gelijke spelen.

Foto: www.fcbarcelona.com