Nieuws Juni 2024

Verdiende overwinning Oranje

Wie anders dan Woutje Weghorst besliste het duel in Nederlands voordeel tegen de stugge Polen: 1-2 in de 83e minuut. Bij Polen bleef Lewandowski de hele wedstrijd op de reservebank.

Zijn vervanger, Adam Buksa, zorgde in de 16e minuut voor de onverwachte 1-0 voor Polen (strakke kopbal). Assist: Piotr Zielinski. Geen kans voor Verbruggen, de kopbal was prima geplaatst. Groot Pools feest op de tribunes.

Echter, Oranje bleef zijn spel spelen en had de overhand (zeker het 1e uur). 1 van de uitblinkers, Cody Gakpo, kreeg het op zijn heupen en scoorde in de 29e minuut de 1-1: een hard schot dat nog aangeraakt werd door een Poolse verdediger. Ruststand:1-1.

Op sommige momenten in de 2e helft hadden de Polen vaker balbezit. Harde werkers zijn het, die Polen. Talent genoeg: de keeper Szczesny hield (in de 2e helft) lang zijn doel schoon, middenvelders Frankowski en Zalewski en aanvallers Szymanski en Buksa zorgden voor het nodige gevaar.

Koeman keek eens even naar de reservebank en zag de lange Wout Weghorst als de ideale kandidaat om in te vallen. En zo dachten 17 miljoen coaches met hem. Goede keus Ronald!

In de 83e minuut een voorzet van links die door de linkervoet van Wout in het Poolse doel terecht kwam: 1-2 Immense vreugde op het veld en in het stadion. Een lastige horde genomen! 3 punten. En Koeman? Die deed gewoon mee aan de feestvreugde.

Volgende wedstrijd: vrijdag 21 juni 21:00 tegen Frankrijk

Opstelling Oranje: Verbruggen, Dumfries, de Vrij, van Dijk, Aké (87”van de Ven), Schouten, Veerman (62”Wijnaldum), Simons (62”Malen), Reijnders, Gakpo (81”Frimpong), Depay (81”Weghorst)