Nieuws September 2024

Voorbeschouwing Barça - Getafe

Zonder de geblesseerde Ter Stegen hopen de Catalanen de winnende seizoenstart in leven te houden

Met zes overwinningen uit zes en vier of meer doelpunten in hun laatste drie wedstrijden, is FC Barcelona in topvorm onder de nieuwe coach Hansi Flick. Dit is zelfs de op twee na beste start van een competitieseizoen ooit, en nog een overwinning zou het team nog maar één overwinning tekort doen voor het record van de acht wedstrijden onder Tata Martino in 2013/14.

En er is geen gebrek aan redenen om woensdagavond nog eens drie punten te verwachten in een thuiswedstrijd tegen Getafe. Daarentegen hebben de bezoekers dit seizoen helemaal geen wedstrijden gewonnen, hebben ze slechts drie doelpunten gescoord vergeleken met de 22 van Barça, werden ze de laatste keer dat ze naar het Estadi Olimpic kwamen met 4-0 verslagen en hebben ze nog nooit uit bij Barça gewonnen in 19 pogingen.

Met Lewandowski en Raphinha bovenaan de Liga-doelpuntenlijsten met respectievelijk zes en vijf doelpunten, en Lamine Yamal die de weg wijst voor assists, is dit een verbluffende start voor Barça. En het meest indrukwekkende van alles is dat ze dat hebben bereikt ondanks een vreselijke reeks blessures van belangrijke spelers.

Teamnieuws

Gavi en Frenkie de Jong trainen allebei weer met de selectie, maar zijn er nog niet klaar voor. Ronald Araujo en Andreas Christensen ontbreken nog in de verdediging en middenvelders Marc Bernal, Dani Olmo en Fermín López zijn ook geblesseerd. Spits Ferran Torres is in ieder geval terug nadat hij de 5-1 overwinning op Villarreal van zaterdag miste vanwege een schorsing.

Maar misschien wel de meest zorgwekkende blessure van allemaal is die van Ter Stegen. De Duitse doelman scheurde in die wedstrijd de kniepees in zijn knie en is lang uitgeschakeld. Iñaki Peña was een sterke vervanger toen de vaste doelman de laatste keer niet beschikbaar was en het is tijd voor de 25-jarige om dat weer te doen.

De vervangers van de afwezigen zijn een aantal Barça Atlètic-spelers: Ander Astralaga en Aron Yaakobishvili (als reservedoelmannen), plus Hector Fort, Gerard Martín, Sergi Domínguez, Andres Cuenca, Yaakobishvili, Guillermo en Toni Fernández.

Getafe hoeft zich minder zorgen te maken, met verdediger Nabil Aberdin en nieuwe aanwinst Alvaro Rodriguez, voorheen van Real Madrid, als enige twijfels. Sterspeler Borja Mayoral is weer helemaal fit en is de laatste twee wedstrijden als invaller ingevallen, en kan woensdag wellicht starten voor de bezoekers.

Foto: www.fcbarcelona.com