Nieuws September 2024

Weer een winstpartij erbij!

Een spannender resultaat dan de laatste wedstrijden, maar het doelpunt van Robert Lewandowski levert drie punten extra op voor een team dat maar blijft winnen!

Na drie overwinningen met comfortabele marges, bracht woensdag een herinnering dat niet elke wedstrijd zo zal zijn. Ondanks het nemen van een verdiende en relatief vroege voorsprong en het vele balbezit en druk uitoefenen kon Barça geen tweede doelpunt vinden.

Het betekende dat de laatste minuten van deze wedstrijd erg nerveus waren voor de Barça-fans. Er waren inderdaad een paar momenten in de slotfase van de wedstrijd toen Getafe angstaanjagend dicht bij de gelijkmaker was.

Gelukkig deden ze dat niet, en de ongelooflijke winnende start van La Liga 2024/25 gaat door. Dat zijn nu zeven wedstrijden en zeven overwinningen, slechts één overwinning verwijderd van het evenaren van de beste seizoensstart van het team aller tijden onder Tata Martino elf jaar geleden.

Lewy doet het weer

Logica had nooit zo'n zenuwslopende finale voorspeld. Barça klopte al na 19 minuten op de deur voordat het op gang kwam toen Getafe-keeper David Soria de hoge voorzet van Jules Kounde liet vallen en de bal op de slechtste plek viel die hij zich had kunnen wensen. Robert Lewandowski verspilt zulke kansen niet en dit was zijn zevende doelpunt in evenzoveel wedstrijden.

Het regende de afgelopen weken zo veel doelpunten van Blaugrana (16 in de laatste drie wedstrijden) dat een nieuwe grote overwinning er wel in zat. Maar deze keer niet.

Wat een tweede had kunnen zijn voor Lewandowski, werd gedwarsboomd door de vlag van de grensrechter. Vooral Raphinha leek zijn record van betrokkenheid bij ten minste één doelpunt in elke wedstrijd tot nu toe te verlengen en zal boos op zichzelf zijn dat hij geen van zijn vele kansen heeft verzilverd.

Lamine Yamal was overal te zien en voegde elke keer dat hij de bal kreeg fantasie toe. Ook hij kwam pijnlijk dicht bij een doelpunt, raakte zelfs op een gegeven moment de lat, terwijl Eric García de beste kans van allemaal miste.

Onbeloonde drang

Getafe heeft een van de beste verdedigingsrecords in de competitie, en we kregen te zien waarom. Ze waren grondig gedisciplineerd achterin en Soria op doel deed meer dan genoeg om zichzelf te verlossen van zijn eerdere fout.

Maar hoewel Getafe sterk is achterin, heeft het veel minder te bieden in de aanval. Ze hebben dit seizoen nog niet gewonnen en er werd nauwelijks gesuggereerd dat dat vandaag zou veranderen. Iñaki Peña, die de geblesseerde Ter Stegen verving, had heel weinig te doen.

Echter, met de klok die wegtikte en Barça er frustrerend genoeg niet in slaagde om deze wedstrijd te beslissen, veranderde de hele dynamiek van de wedstrijd in de laatste tien minuten.

Met de schrik vrij

Plotseling lag het grootste deel van de bal op de helft van Barça en was er een zeer reële angst dat Getafe zomaar een late gelijkmaker zou kunnen scoren.

Dat was waarschijnlijk ook gebeurd als Pau Cubarsí er niet in was geslaagd om twee tegenstanders te verslaan met wat anders een zeker doelpunt zou zijn geweest, en toen verprutste Borja Mayoral de simpelste kans.

Het Estadi Olimpic haalde nog steeds opgelucht adem toen de scheidsrechter floot voor de tijd van een wedstrijd die niet dezelfde blaugrana-briljantie bracht als we deze september hebben gehad, maar toch weer een overwinning was. Dat zijn er 21 van de 21 punten die mogelijk zijn…

De missie is nu om er acht van de acht te maken als het team zaterdag op bezoek gaat bij Osasuna.

Opstelling FC Barcelona: Iñaki Peña,Balde, Martinez, Kounde, Cubarsi, Eric Garcia, Lamine Yamal, Marc Casado, Pablo Torre, Raphinha, Lewandowski

Foto: www.fcbarcelona.com