Lamine Yamal

Positie Aanvaller
DEBUUT VOOR BARCELONA
FC Barcelona - Real Betis Sevilla 4-0, april 2023

Lamine Yamal kwam op 7-jarige leeftijd van zijn lokale club CF La Torreta naar FC Barcelona. Bij La Masia raasde hij door de leeftijdscategorieën heen sneller dan welke andere speler van zijn generatie.

De aanvaller was nog maar net begonnen met spelen voor de O19 toen hij op verzoek van coach Xavi Hernández begon met het trainen bij het eerste elftal. In april 2023 maakte hij zijn debuut voor het eerste elftal op slechts 15 jaar, 9 maanden en 16 dagen in een 4-0 overwinning tegen Real Betis, waarmee hij de jongste speler ooit werd die Barça vertegenwoordigde.

Na een uitstekend seizoen 2022/23 ging Lamine door met het eerste elftal voor de voorbereiding in 2023/24 en ondanks dat hij was ingeschreven bij het B-elftal, werd de aanvaller een vaste waarde in de eerste selectie onder coach Xavi Hernandez.

De vleugelspeler vestigde een hele reeks records in het seizoen 2023/24 met Barça en werd de jongste speler ooit die 50 wedstrijden voor het eerste elftal bereikte. Daarnaast vestigde Lamine ook andere records met betrekking tot doelpunten en assists in competities zoals La Liga, de Champions League en de Copa del Rey. In totaal speelde hij in 2023/24 50 wedstrijden voor het team van Xavi Hernández, waarin hij 7 doelpunten scoorde.

Op internationaal niveau werd Lamine ook de jongste speler ooit die voor het Spaanse nationale team speelde en hun jongste doelpuntenmaker ooit. In de zomer van 2024 werd hij ook de jongste speler ooit die verscheen op het Europees Kampioenschap toen hij voor Spanje startte tegen Kroatië op de leeftijd van 16 jaar en 338 dagen. De vleugelspeler vestigde meer records op weg naar de overwinning in de finale tegen Engeland, waaronder het worden van de jongste speler ooit die verscheen in een grote toernooifinale.

Lamine Yamal valt op door zijn vermogen om spelers te passeren, kansen te creëren en door zijn veelzijdigheid, aangezien hij kan spelen als spits, aanvallende middenvelder of op de rechtervleugel.

Statistieken

Seizoen club duels goals